W ramach projektu młodzieżowego RAZEM mieliśmy trzygodzinne warsztaty z metodyki uczenia. Na początek zaczęliśmy jednak nie od samych metod pracy, a od sposobów uczenia się, gdyż, aby kogoś nauczyć, trzeba najpierw zrozumieć, jak ułatwić naszemu mózgowi przyswajanie wiedzy.

Wskazówki

Dzielimy się doświadczeniem i wskazówkami zarówno uczącym się jak i tym którzy chcą uczyć innych.

  1. Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się robić przerwy – stąd Technika Pomodoro, wywodząca się od minutnika, który organizuje naszą pracę w kuchni. Naszą naukę dzielimy, np. na 25-minutowe odcinki pracy, po czym robimy 5-minutową przerwę. Po czterech sesjach warto wydłużyć przerwę, aby nasz mózg mógł odpocząć. Dlaczego przerwy są takie ważne? Ponieważ najlepiej zapamiętujemy to, czego nauczyliśmy się na początku i na końcu. Warto zatem poszatkować wiedzę, aby lepiej ją przyswoić. W realizacji Techniki Pomodoro pomoże nam telefon lub aplikacja.
  2. W procesie uczenia się ważne są również metody. Ich dokładny przegląd znajdziemy, m. in. w książce Radka Kotarskiego Włam się do mózgu. Wybrane z nich to: metoda testu zderzeniowego, metoda walenia, metoda papugi, metoda nauczyciela, osławiony przez Sherlocka Holmesa pałac pamięci, czy metoda tancerki.
  3. Naszą naukę wspomogą również wszelkie formy przetwarzania wiedzy. Warto zauważyć, że samo czytanie tekstu w podręczniku niewiele nam da. Informacje należy przetworzyć. Tu z pomocą przyjdą nam mapy mentalne (o ile lubimy przestrzenny sposób przedstawiania, niektórzy na mapach myśli widzą tylko chaos), kodowanie kolorami (przypisywanie kolorów, np. do zdarzeń, miejsc i osób), fiszki (istotnym jest żeby stworzyć sobie ich system segregacji, np. w pudełku po butach, można również skorzystać z aplikacji Quizlet, choć, pamiętajmy że nic nie zastąpi pisania odręcznego), notowanie graficzne (warto tu wspomnieć takie strony jak Jadźka rysuje, Agata Jakuszko i Go Academy) i związane z nimi emotki oraz notowanie metodą Cornella.

Aspekty planowania lekcji

Choć nasze zajęcia nie trwały długo, staraliśmy się też określić najważniejsze aspekty planowania lekcji:

  • rozmowa z uczniem: jest konieczna, aby określić cele naszych zajęć i poziom ucznia, a także poznać jego zainteresowania, do których możemy się potem odnieść
  • określenie celów lekcji/cyklu lekcji: to pomoże nam w budowaniu u ucznia motywacji, ale też ułatwi planowanie
  • dobór materiałów: warto nie zamykać się w jednym podręczniku, chyba że uczeń to lubi, ale otworzyć się na różne formy materiałów
  • struktura lekcji: rozgrzewka językowa – temat – szlifowanie – powtórzenie – relaksacja/gra, nie chcemy wystraszyć, ani zanudzić naszego ucznia

 

Podsumowując, praca nauczyciela nie jest łatwa, a jednak przynosi niezwykłą radość z tego, że z każdą naszą lekcją uczeń wie coraz więcej… albo chociaż dobrze się bawi ;).

 

W projekcie RAZEM powstał również słowniczek obrazkowy do nauki języka polskiego RAZEM -słowniczek obrazkowy

Galeria zdjęć projektu we wpisie: https://magnoliastowarzyszenie.pl/razem-projekt-mlodziezowy/ 

Projekt dofinansowano w ramach Gdańskiego Funduszu Młodzieżowego ze środków Miasta Gdańska