­WPROWADZENIE

Upiór w operze, Grease, Deszczowa piosenka. Musical od lat budzi mieszane uczucia. Niektórzy go kochają, inni nienawidzą. I jest to całkowicie zrozumiałe, biorąc pod uwagę konwencję, która łączy naturalny bieg sztuki teatralnej z warstwą muzyczną.

Poprzednikami musicalu są takie formy jak burleska, vodevil czy operetka. Do rozwoju tego gatunku znacząco przyczynił się też jazz. Za datę narodzin musicalu przyjmuje się rok 1886, kiedy to wystawiono The Black Crook. Pierwszym filmem z tego gatunku był zaś Śpiewak jazzbandu z roku 1927.

Obecnie najsłynniejszymi teatrami muzycznymi poszczycić się może oczywiście amerykański Broadway złożony z 41 instytucji, w Europie zaś West End, określający grupę teatrów w centralnym Londynie. Teatry te bardzo często przez lata nie zdejmują z afisza najbardziej cenionych sztuk. I tak nieprzerwanie od 1985 grani są Nędznicy (Les Miserables), od 1986 Upiór w Operze, a od 1996 Chicago.

W Polsce o miano najlepszego teatru muzycznego konkurują, m.in. warszawski Teatr Roma, Teatr Muzyczny w Łodzi, Teatr Muzyczny w Gdyni, Teatr Rozrywki w Chorzowie. Najbardziej uznanym musicalem polskim jest zaś Metro, które w 1992 wystawiono na Broadwayu (niestety bez sukcesu). Warto też wspomnieć o udanych próbach przeniesienia polskiej literatury na musicale. Teatr Muzyczny w Gdyni może się już poszczycić takimi produkcjami jak Lalka, Chłopi czy Wiedźmin (choć przyznaję, że oglądanie śpiewającego Geralta jest co najmniej zaskakujące).

Ze względu na swoją niebagatelną popularność musicale często przenoszone są wielki ekran. Wymieniać można długo: West Side Story, Mamma Mia czy wyczekiwany z niecierpliwością Hamilton. Czasem też sytuacja się odwraca i to film jest pierwowzorem sztuki teatralnej, tak jak stało się to w przypadku Króla Lwa, The Bodyguard czy Shreka.

Nasze Stowarzyszenie realizuje obecnie projekt Młodzi i musical: warsztaty musicalowe dla dzieci i młodzieży od 10 do 15 lat dofinansowane ze środków Miasta Gdańska, których postępy można śledzić na naszej stronie i fanpage’u.

Źródła

Joanna Borkowska, Historia musicalu, https://www.musicalna.pl/historia-musicalu-czi/

Agata Łysakowska-Trzoss, Musicale: historia gatunku, https://histmag.org/Musicale-historia-gatunku-14842