Webinar Polska (Nie) Obca

W piątkowy listopadowy wieczór mogliśmy wziąć udział w webinarze prowadzonym przez autorki podręczników do nauki języka polskiego jako obcego. Spotkanie by efektem współpracy, jaką udało nam się nawiązać z Wydawnictwem Start , przy realizacji naszego mini projektu dla młodzieży – Polska (Nie)Obca.

Półtoragodzinny webinar podzielony był na 3 części, podczas których prowadzące na przykładzie swoich książek zaprezentowały metody i techniki nauki języka polskiego jako obcego oraz pokazały przykłady kreatywnych i efektywnych ćwiczeń. Wiedza była na tyle uniwersalna, że może być z powodzeniem wykorzystywana również przy nauce innych języków.

Część pierwsza

Pierwszą część o skutecznych technikach nauki słownictwa, wykorzystujących elementy wiedzy z zakresu neurodydaktyki poprowadziła pani Anna Kowalczuk, autorka aplikacji do kursów e-learningowych i artykułów z zakresu gramatyki języka polskiego oraz podręcznika. Nauczaniem języka polskiego jako obcego zajmuje się od 2004 roku. Autorka mówiła miedzy innymi o tym , jak ważna jest wszechstronna stymulacja zmysłów w procesie uczenia się, jak przydatne mogą być mapy językowe, jako jedna z technik uczenia się słownictwa. Inne autorskie techniki, o którymi podzieliła się pani Anna i które można znaleźć w podręczniku „Słowo Daję” wyd. Start to np.: „Biblioteka” bardzo przydatna w szczególności przy zajęciach zdalnych, kiedy to prosimy naszego ucznia o znalezieniu przykładów słówek z zadań w tekstach w Internecie. Mamy wtedy możliwość obcowania ze słówkiem w jego naturalnym środowisku/kontekście; „Policjant”, gdy staramy się stworzyć jak największą ilość pytań z nowymi słówkami; „Korzeń”, kiedy tworzymy pytania o definicję nowych słówek i odpowiadamy definicjami. I jedna z moich ulubionych: to „Niespodzianka”, gdzie można dać się ponieść fantazji i tworzyć niesamowite historie. Była również mowa o tym, jak ważne jest powtarzanie słówek na głos i samodzielne wykonywanie znanych wielu fiszek.

Część druga

Drugą część webinaru poświęcona była, specyfice nauczania języków obcych u dzieci, na przykładzie podręcznika START HOP do nauki języka polskiego jako obcego dla dzieci. W zastępstwie autorki tę część poprowadziła pani Agnieszka Małyska, współautorka wielu podręczników dla obcokrajowców, wieloletnia doświadczona lektorka jpjo i współwłaścicielka wydawnictwa START. Pani Agnieszka podkreśliła, aby nie zapominać, że dla dziecka skuteczna nauka to motywacja połączona z zabawą. Pamiętajmy, że dziecko lubi utożsamiać się z bohaterami, chce śledzić ich losy, a to niezwykle przyśpiesza i uskutecznia proces uczenia się, przyswajania wiedzy. Dzieci uczą się o wiele szybciej niż dorośli, dlatego powinniśmy wprowadzać materiał dyna

micznie, stosując techniki aktywizujące, aby na lekcji nie było nudy i monotonii. Pani Agnieszka zwróciła również uwagę na znaczenie estetyki materiałów wizualnych, z którymi obcują dzieci. Wszystkie ilustracje w podręczniku START HOP zostały wykonane przez artystę malarza techniką akwareli, co gwarantuje, że dzieci mogą obcować z pięknymi obrazami.

Pani Agnieszka, wspominała również o sposobach uczenia gramatyki i pokazała, jakie rozwiązania zostały zaproponowane w podręczniku „Gramatyka dla praktyka”. To potężna, dwutomowa publikacja skierowana do uczniów na poziomach A1-B1. Przejrzysty podział ćwiczeń dla tych mniej i bardziej zaawansowanych ułatwia pracę nauczyciela czy samouka.

Część trzecia

Ostatnią trzecią część naszego spotkania, o roli kultury w nauczaniu języku polskiego jako obcego, poprowadziła Izabela Górnicka-Zdziech. Jak wspominała sama prowadząca, w swojej długoletniej pracy jako lektorka polskiego, stawia w nauczaniu przede wszystkim na komunikację. Jest autorką nie tylko podręcznika do nauki języka polskiego „Polska Mozaika Filmowa”, ale i wielu innych książek powstałych we współpracy z wybitnymi osobistościami kultury, takimi jak Ewa Błaszczyk (’Wszystko jest takie kruche”), Ernest Bryll („O trzeciej nad razem”) czy Franciszek Starowieyski (m.in. „Bycza krew”). Pani Izabela na przykładzie swojej unikatowej pozycji wydawniczej pokazała jak można wykorzystać film w nauce języka obcego. Odpowiedziała też na odwieczne pytanie „czy oglądać filmy z napisami czy bez”. Zaprezentowane znajdujące się w podręczniku filmy w większości polskie produkcje, są aktualne i wyjątkowo wartościowe, a gradacja ćwiczeń daje możliwość ich wykorzystania zarówno na podstawowych jak i zaawansowanych poziomach. Filmy, które tu znajdziemy Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej (2017 r.), Bogowie (2014 r.), Maria Skłodowska-Curie (2016 r.), Mój Nikifor (2004 r.), Papusza (2013 r.), Ikar. Legenda Mietka Kosza (2019 r.), Piłsudski (2019 r.), Wałęsa. Człowiek z nadziei (2013 r.), Jack Strong (2014 r.), Najlepszy (2017 r.), Azyl (2017 r.).

Myślę, że nasze spotkanie dało wszystkim dużą dawkę inspiracji.
Dziękujemy prowadzącym spotkanie oraz wydawnictwu Start, a także wszystkim naszym uczestnikom.

LB