„Poznajmy się” – gdy świat spotyka się w szkolnym holu

Listopad 2025 w Magnolii i ZSO nr 2 w Gdańsku upłynął pod znakiem edukacji globalnej, różnorodności i dialogu międzykulturowego. W ramach projektu „Poznajmy się – Tydzień Edukacji Globalnej”, po warsztatach związanych z tematyką Edukacji Globalnej, które rozpoczęły się jeszcze w październiku dla klas 4-7 oraz dla nauczycieli,  szkolna przestrzeń zamieniła się w mapę świata, a uczniowie – w przewodników po krajach Globalnej Północy i Globalnego Południa.

Od 17 do 21 listopada uczniowie prezentowali stoiska poświęcone m.in. Etiopii, Boliwii, Kenii, Nigerii, Chile, Meksykowi, Wietnamowi, Chinom i Tajlandii, ale także Szwecji, Japonii, Francji, Włochom, Hiszpanii, Kanadzie, Korei Południowej oraz Wielkiej Brytanii. Szczególne znaczenie miała obecność krajów Globalnego Południa, które często pozostają na marginesie szkolnych narracji. Uczniowie nie tylko opowiadali o kulturze i kuchni, lecz także mierzyli się z tematami nierówności, dostępu do zasobów i codziennych wyzwań mieszkańców tych regionów.

Jak podkreślali uczniowie prezentujący Etiopię, trudność w przygotowaniu stoiska wynikała z konieczności rzetelnego przedstawienia kraju o ograniczonych zasobach. Z kolei klasa prezentująca Boliwię zwracała uwagę na różnice w zaangażowaniu i odpowiedzialności zespołowej, co samo w sobie stało się ważną lekcją współpracy. Kenia przyciągała oryginalnymi przedmiotami i opowieściami o wielojęzyczności, a Nigeria, Chile czy Meksyk – różnorodnością smaków i energią uczniowskich prezentacji.

Finał wydarzenia, który odbył się 25 listopada, był podsumowaniem tygodni pracy, warsztatów i przygotowań. Prezentacje, quizy, tańce i wystąpienia pokazały, że edukacja globalna działa najskuteczniej wtedy, gdy łączy wiedzę z doświadczeniem. Wywiady przeprowadzane przez redakcję szkolnej gazetki „Tu i Teraz” potwierdziły, że uczniowie doceniają możliwość samodzielnego wyboru krajów, pracy zespołowej i uczenia się poprzez działanie.

Wnioski z ankiet ewaluacyjnych wypełnionych przez uczniów, nauczycieli i rodziców jednoznacznie wskazują, że projekt zwiększył świadomość globalnych współzależności, rozwinął empatię oraz zachęcił do refleksji nad codziennymi wyborami. Nauczyciele podkreślali wartość praktycznych form pracy i deklarowali gotowość do dalszego włączania treści edukacji globalnej do swoich przedmiotów.

Jak zapowiadano jeszcze przed wydarzeniem na łamach szkolnej gazetki, „Poznajmy się” nie było jednorazową atrakcją, lecz elementem dłuższego procesu edukacyjnego. Tydzień Edukacji Globalnej stał się dowodem na to, że młodzi ludzie potrafią mówić o świecie dojrzale, z ciekawością i odpowiedzialnością – a różnorodność, zamiast dzielić, może stać się punktem wyjścia do wspólnego działania.

„Poznajmy się – Tydzień Edukacji Globalnej” – Projekt współfinansowany w ramach polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP