W ramach projektu młodzieżowego RAZEM mieliśmy trzygodzinne warsztaty z metodyki uczenia. Na początek zaczęliśmy jednak nie od samych metod pracy, a od sposobów uczenia się, gdyż, aby kogoś nauczyć, trzeba najpierw zrozumieć, jak ułatwić naszemu mózgowi przyswajanie wiedzy.
Wskazówki
Dzielimy się doświadczeniem i wskazówkami zarówno uczącym się jak i tym którzy chcą uczyć innych.
- Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się robić przerwy – stąd Technika Pomodoro, wywodząca się od minutnika, który organizuje naszą pracę w kuchni. Naszą naukę dzielimy, np. na 25-minutowe odcinki pracy, po czym robimy 5-minutową przerwę. Po czterech sesjach warto wydłużyć przerwę, aby nasz mózg mógł odpocząć. Dlaczego przerwy są takie ważne? Ponieważ najlepiej zapamiętujemy to, czego nauczyliśmy się na początku i na końcu. Warto zatem poszatkować wiedzę, aby lepiej ją przyswoić. W realizacji Techniki Pomodoro pomoże nam telefon lub aplikacja.
- W procesie uczenia się ważne są również metody. Ich dokładny przegląd znajdziemy, m. in. w książce Radka Kotarskiego Włam się do mózgu. Wybrane z nich to: metoda testu zderzeniowego, metoda walenia, metoda papugi, metoda nauczyciela, osławiony przez Sherlocka Holmesa pałac pamięci, czy metoda tancerki.
- Naszą naukę wspomogą również wszelkie formy przetwarzania wiedzy. Warto zauważyć, że samo czytanie tekstu w podręczniku niewiele nam da. Informacje należy przetworzyć. Tu z pomocą przyjdą nam mapy mentalne (o ile lubimy przestrzenny sposób przedstawiania, niektórzy na mapach myśli widzą tylko chaos), kodowanie kolorami (przypisywanie kolorów, np. do zdarzeń, miejsc i osób), fiszki (istotnym jest żeby stworzyć sobie ich system segregacji, np. w pudełku po butach, można również skorzystać z aplikacji Quizlet, choć, pamiętajmy że nic nie zastąpi pisania odręcznego), notowanie graficzne (warto tu wspomnieć takie strony jak Jadźka rysuje, Agata Jakuszko i Go Academy) i związane z nimi emotki oraz notowanie metodą Cornella.
Aspekty planowania lekcji
Choć nasze zajęcia nie trwały długo, staraliśmy się też określić najważniejsze aspekty planowania lekcji:
- rozmowa z uczniem: jest konieczna, aby określić cele naszych zajęć i poziom ucznia, a także poznać jego zainteresowania, do których możemy się potem odnieść
- określenie celów lekcji/cyklu lekcji: to pomoże nam w budowaniu u ucznia motywacji, ale też ułatwi planowanie
- dobór materiałów: warto nie zamykać się w jednym podręczniku, chyba że uczeń to lubi, ale otworzyć się na różne formy materiałów
- struktura lekcji: rozgrzewka językowa – temat – szlifowanie – powtórzenie – relaksacja/gra, nie chcemy wystraszyć, ani zanudzić naszego ucznia
Podsumowując, praca nauczyciela nie jest łatwa, a jednak przynosi niezwykłą radość z tego, że z każdą naszą lekcją uczeń wie coraz więcej… albo chociaż dobrze się bawi ;).
W projekcie RAZEM powstał również słowniczek obrazkowy do nauki języka polskiego RAZEM -słowniczek obrazkowy
Galeria zdjęć projektu we wpisie: https://magnoliastowarzyszenie.pl/razem-projekt-mlodziezowy/
Projekt dofinansowano w ramach Gdańskiego Funduszu Młodzieżowego ze środków Miasta Gdańska